Rozmowa z dwiema Irankami, która ukazała się w „Chiduszu” 6/2019. S. i K. to dwie kobiety koło czterdziestki. S. w 2018 roku wyemigrowała z Iranu i nie zamierza tam wracać. K. jest jej przyjaciółką i nie wyobraża sobie życia poza Teheranem. S. i K. palą skręty, nie mają chust na głowach, a ich sukienki odsłaniają nagie ramiona. K. nie boi się Trumpa, choć jej miasto zaatakowałby jako pierwsze. S. jest na niego wściekła, bo, jak mówi, zniszczył jej życie. Dla S. noszenie chust to problem, z kolei K. chodzi na irańskie plaże w bikini
magazyn żydowski
Judith Plaskow: Tora przez queerowy obiektyw
Ile na temat seksualności, tożsamości i życia osób LGBTQ mówi Tora? Oddając głos przedstawicielom tych środowisk, rozpoczynamy publikację nowego cyklu biblijnych komentarzy, które ukazały się w książce „Torah Queeries”, wydanej w 2009 roku przez New York University Press
Sabina of Lviv
“If you really need to know, I will tell you about my family. Just know, I am not fond of doing it nor want to remember,” said my grandmother, looking at me with disapproval. (…) my curiosity arose 20 years earlier when I met her sister Gina in Chicago. On her tiny arm one could see the Auschwitz camp tattoo. Over the years nobody explained anything to me.
Chidusz 6/2022: Male Theology and Women’s Experience
On the new cover of Chidusz synagogue becomes an exclusively female space. Women occupy all the downstairs seats. Balconies, on the other hand, are left empty. The service is led by a female rabbi. The artwork illustrates ideas from two essays by an outstanding Jewish feminist theologian Judith Plaskow in which she helps us understand why we should distance ourselves from the male God language and imagery used as a tool of exclusion of women from Jewish religious life.
„Chidusz” 6/2022: Męska teologia a kobiece doświadczenie
Choć wszyscy dobrze wiemy, że Bóg «w rzeczywistości» przewyższa rozróżnienie na płcie, zawsze mówimy o nim w męskich kategoriach. I nie chodzi tylko o to, że do opisu Boga używamy męskich zaimków (…). Wyobrażenia Boga zaczerpnięte są z męskiej strony stereotypowego podziału płci. Bóg jest więc naszym Ojcem, Panem, Królem, Pasterzem, a nigdy Królową czy Matką. (…) Kobietom odebrano prawo do nazywania. Począwszy od dnia, w którym Bóg przyprowadził do ogrodu Eden zwierzęta i kazał Adamowi je nazwać, poznajemy świat i zwracamy się do niego słowami mężczyzn.
Judith Plaskow: Żydowska feministka. Konflikt tożsamości
Fragment eseju z książki „Nadejście Lilit” („The Coming of Lilith”) opublikowanego w „Chiduszu” 6/2022.
Judith Plaskow: Męska teologia a doświadczenie kobiece
Fragment eseju z książki „Nadejście Lilit” („The Coming of Lilith”) opublikowanego w „Chiduszu” 6/2022.
Przymierze i krew. O obrzezaniu z rabinem Boazem Pashem
„Jeśli rodzice nie czują potrzeby obrzezania swojego dziecka, to nie powinni tego robić. Czynienie czegoś na przekór swoim przekonaniom jest niemoralne. Jeśli nie widzą wartości w tym, żeby ich dziecko było częścią przymierza z Bogiem, niech się na nie nie decydują.”
Chidusz 5/2022: Lilith, Eve and Judith Plasow’s Jewish Feminist Theology
Lilith and Eve There was nothing worse for Lilith (the first wife of Adam, according to a rabbinic legend) than living with her husband. So she decided to run away. And so God caused a deep sleep to fall on Adam and out, of one of his ribs, created for him a second companion, Eve. …